ادویه عدس پلو چیست ؟ ، بهترین ادویه ها

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، در آشپزی ایرانی، عدس پلو یکی از غذاهای محبوب و معتبر است که با ترکیب عدس، برنج، انواع گوشت و چاشنی های مختلف در کنار کشمش و خرما تهیه می شود. در این مقاله، به بررسی ادویه عدس پلو و اهمیت و نقش آن در طعم و عطر این غذا پرداخته خواهد شد. اما قبل از آن خوب است مروری بر طرز تهیه عدس پلو که قبلا در کتاب کاله آمده داشته باشید.

ادویه عدس پلو چیست ؟ ، بهترین ادویه ها

نقش چاشنی و ادویه در آشپزی ایرانی

چاشنی ها در آشپزی ایرانی نقش بسیار مهمی دارند و به غذاها طعم، عطر و رنگی ویژه می بخشند. در آشپزی ایرانی، انواع مختلفی از چاشنی استفاده می شود که به تنوع و غنای فراوان آشپزی این کشور کمک می کنند. قبلا در کتاب کاله ادویه زرشک پلو و ادویه لوبیا پلو و ادویه ماکارونی را بررسی کرده بودیم و اینجا لازم است چاشنی یک پلوی خوشمزه دیگر یعنی عدس پلو را هم بررسی کنیم.

ادویه های مناسب عدس پلو

در ادامه به معرفی و توضیح چاشنی های اصلی مورد استفاده در عدس پلو می پردازیم:

زعفران: زعفران به عدس پلو غنای رنگ و طعم متفاوتی می بخشد. این چاشنی اغلب برای طعم دهی و تزئین روی این غذای خوشمزه استفاده می شود. بهترین روش دم کردن زعفران را هم در کتاب کاله می توانید بخوانید.

دارچین: عطر و طعم دارچین با طعم ملایم عدس پلو ترکیب می شود و به غذا عمق و دلپذیری می بخشد. دارچین در عدس پلو نقش عصای جادویی را بازی می کند پس از آن غافل نشوید.

هل و داراچین: این دو چاشنی با هم ترکیب می شوند تا طعم گرم و معطری به این پلوی مجذوب کننده ببخشند. هل تندی و دارچین عطری دلپذیر را به این غذا اضافه می کنند.

زیره: زیره با طعم تلخ و گرم خود به این پلو، تنوعی دیگر از طعم و عطر اضافه می کند و آن را از دیگر غذاهای برنجی متمایز می سازد.

پودر گل محمدی: یکی دیگر از چاشنی هایی که می تواند این پلو را خوشمزه کند قطعا پودر گل محمدی است که بهتر است اگر از گوشت استفاده می کنید حتما روی گوش بریزید.

تخم گشنیز: اگر دوست دارید عطر سبزی گشنیز را داشته باشید می توانید از تخم گشنیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

ادویه پلویی: یکی از چاشنی های کار راه انداز برای همه غذاهای پلویی همین گزینه است. این چاشنی که یک چاشنی ترکیبی است را می توانید به راحتی از تمام فروشگاه ها تهیه کنید اما طرز تهیه ادویه پلویی در منزل را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

طرز تهیه ادویه ترکیبی مناسب این غذا

اگر خیلی اهل مصرف عدس پلو هستید، بد نیست میزانی چاشنی ترکیبی برای این غذای خوشمزه تهیه کنید برای این کار کافی است چاشنی های که در بالا گفتیم را به میزان مناسب با هم مخلوط کنید تا یک گزینه خوب برای تهیه این غذا داشته باشید.

طریقه مصرف ادویه عدس پلو

یک راز خوشمزه شدن عدس پلو این است که چاشنی درست این غذا را با توجه به مواد داخلش استفاده کنید. بسته به این که عدس پلوی خود را با گوشت تهیه می کنید با به صورت ساده طریقه مصرف چاشنی فرق دارد. اگر عدس پلو را با گوشت چرخ کرده تهیه کردید درست مثل آموزش طرز تهیه عدس پلو با گوشت که در کتاب کاله قبلا برایتان تهیه کرده بودیم، چاشنی را به گوشت اضافه کنید. این قانون برای گوشت مرغ هم کاربرد دارد. طرز تهیه عدس پلو با مرغ را هم می توانید در کتاب کاله بخوانید.

اما اگر عدس پلوی ساده درست می کنید بهتر است آن را به عدس اضافه کنید تا قشنگ به خورد عدس برود و غذایتان را خوشمزه و خوش عطر کند. پس ادویه عدس پلو بدون گوشت را به درستی استفاده کنید تا غذایی متفاوت داشته باشید.

فوت و فن عدس پلو نذری

احتمالا همه ما وقتی نام عدس پلو می آید یاد عدس پلو نذری هم میفتیم. واقعیت این است که یکی از دلایل خوشمزه شدن و فوت و فن عدس پلو نذری این است که چاشنی به میزان کافی و درست در این غذا استفاده می شود.

طرز تهیه عدس پلو به زبان ساده

حالا که با چاشنی های مناسب این غذا کامل آشنا شدید نوبت آن است که مواد اولیه عدس پلو و طرز تهیه عدس پلو را هم مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو ساده

  • برنج: دو پیمانه
  • عدس: یک پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز: یک عدد
  • ادویه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم
  • کشمش و خرما: به میزان لازم

طرز تهیه عدس پلو ساده

برای تهیه عدس پلو باید ابتدا برنج و عدس را خوب بخیسانید بعد عدس را بپزید تا حدی که پوستش کنده نشود و سالم بماند بعد پیاز را خرد و در میزانی روغن سرخ کنید. در نهایت گوشت چرخ کرده را در همان تابه تفت دهید و بگذارید خوب سرخ شود بعد چاشنی مناسب را اضافه کنید و اجازه دهید به خرد گوشت برود. حالا یا برنج را کته کنید که در این حالت عدس و مخلوط گوشت را با برنج مخلوط کرده و میزانی روغن رویش بریزید و بگذارید آبش بخار شود و بعد دم کنید و در نهایت رویش زعفران دم کرده بریزید. یا اینکه آبکش کنید که در آن یک لایه برنج بریزید و سپس یک لایه از عدس و بعد مخلوط گوشت و با زعفران دم کرده بگذارید دم بکشد. عدس پلوی غذای ساده ای است پس حتما آن را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1584

به "ادویه عدس پلو چیست ؟ ، بهترین ادویه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادویه عدس پلو چیست ؟ ، بهترین ادویه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید