آمریکا این جنگنده را به نزدیک ترین متحدانش هم نمی دهد، عکس

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، روزیاتو نوشت: این امر اجتناب ناپذیر است که هر چقدر یک قطعه فناوری در زمان معرفی شدنش پیشرفته باشد، آن رجحان تکنولوژیکی در طول زمان کمرنگ خواهد شد. سرعت بالای پیشرفت به این معنی است که همه چیز از آیپاد نانو گرفته تا پیچیده ترین جت های جنگنده جهان در نهایت جایگزین خواهند شد.

آمریکا این جنگنده را به نزدیک ترین متحدانش هم نمی دهد، عکس

چرا اف 22 هرگز صادر نشده است؟ دلایل متعددی برای این تصمیم وجود داشت که بیشتر حول مخفی نگه داشتن ظرفیت های هواپیما و ماندن آن در دست آمریکایی ها بود.

نه صادراتی، نه رازی (به همین راحتی)

زمانی که این هواپیما معرفی گردید، رپتور یک هواپیمای بسیار خاص و قابل توجه بود. همانطور که خلبان تیم اف -22 دمو و فرمانده کاپیتان ساموئل رتز لارسون آن را در مصاحبه ای با لاکهید مارتین در سال 2023 عنوان نمود، رپتور اولین جنگنده نسل پنجم عملیاتی در جهان بود. این هواپیما شروعگر عصر جدیدی از نبرد هوایی بود… رادارگریز، سوپرکروز، ترکیب حسگری و قابلیت مانور فوق العاده… همه این ها قابلیت های فوق العاده ای هستند که جهان هرگز آن ها را ندیده بود.

  • نبرد هوایی اف 18 و میگ 25/ جنگنده روسی حریف آمریکایی را شکست داد

با در نظر گرفتن این موضوع، مهم این بود که جهان در آن موقع نمی توانست نگاهی دست اول به این نوع قابلیت ها داشته باشد. حفظ معروفیت به عنوان یک قدرت نظامی قابل توجه گاهی اوقات به تعادل ظریف بین مسلح کردن متحدان و جلوگیری از دسترسی دیگران به فناوری برتر شما وابسته است.

تمایل به حفاظت از اسرار هواپیما، همراه با کاهش چشمگیر تعداد اف -22 های موجود (در ابتدا قرار بود 750 فروند از آن ها فراوری و به کار گرفته شوند اما تنها یک چهارم از آن ها توسعه یافت)، به این معنی است که صدور مجوز فروش این مدل حتی اگر غیرقانونی نباشد، غیر عملی خواهد بود.

علاقه بین المللی به اف -22 و ظهور اف -35

با توجه به آنچه گفته شد، تعجبی ندارد که علاقه بین المللی قابل توجهی به اف -22 وجود داشته باشد (که البته با انحلال اتحاد جماهیر شوروی در دوران توسعه این هواپیما تعدیل شد). رویترز مدعی شده است که ساخت یک جت جنگنده مشابه برای ژاپن تا 2.3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. چنین هزینه های گزافی مطمئناً به تمایل دیگر متحدان آمریکایی مانند استرالیا برای به دست آوردن اف -22 یاری نموده است.

در سپتامبر 2009، بعضی در سنا خواهان توسعه نوعی از اف -22 شدند که می توانست به وسیله متحدان آمریکا به کار گرفته گردد، اما این ممنوعیت همچنان برقرار ماند. از تدارکات تا هزینه توسعه چنین مدلی و احتیاج بعدی به آموزش متحدان در استفاده تئوریک از آن، این حرکت در نهایت غیر عملی تلقی شد. یک سند نیروی هوایی آمریکا در سال 2021 که به وسیله The War Zone به دست آمده، تخمین می زند که برنامه صادرات اف -22 می توانست تا حدود 13 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

شاید حتی مهم تر از آن، یک هواپیمای قدرتمند و با کاربرد عمومی تر به وجود آمد که شاید برای وظایف بین المللی مناسب تر از اف -22 بود. F - 35 لایتنینگ 2 به طور گسترده ای صادر شده است و ژاپن با 147 فروند (از مدل های A و B) بزرگ ترین وارد نماینده آن است. به این ترتیب، این هواپیماهای نسل پنجم و همه کاره آمریکایی بالاخره به وسیله متحدان به کار گرفته خواهند شد. در واقع، پروژه جنگنده تهاجمی مشترک گران قیمت نشان می دهد که F - 35 از همان ابتدا چنین رویکردی برای صادرات در فکر داشت.

دوران فعالیت جنگنده اف -22

کار بر روی اف -22 رپتور در اوایل دهه 1980 زمانی شروع شد که نیروی هوایی آمریکا به یک جنگنده تاکتیکی احتیاج داشت که بتواند از طیف تکنولوژی های جدیدی که در دسترس قرار گرفته بود، استفاده کند. به هر حال، قابلیت های پنهانکاری، چیزهایی بودند که نیروی هوایی باید با آن ها پیش می رفت تا مبادا کشورهای دیگر از آن استفاده نمایند.

حدود یک دهه پیش بود که طرح اولیه لاکهید مارتین برای مفهوم رپتور به تصویب رسید و YF - 22 پرواز آزمایشی خود را شروع کرد. در سال 1997، اف -22 رپتور تکمیل شده اولین پروازش را انجام داده و رونمایی شد. از آنجا، توسعه این هواپیما برای نیروی هوایی از سال 2005 شروع شد و با اینکه از آن موقع به بعد خدمت می نموده، تا سال 2014 شاهد نبرد فعالی نبود.

اف -22 از زمان شروع به خدمت، همچون بسیاری از ماشین های نظامی با دوران خدمت طولانی، در تاریخ خود ارتقاهای زیادی داشته است. از سال 2020، طرح توسعه قابلیت چابکی رپتور، بهبودهای عمده ای را در عملکرد و قابلیت های این هواپیما هدف قرار داد که اولین تمرکز آن، قابلیت Link 16 بود. بر اساس گزارش ها، بین سال 2024 تا 2028، حدود 19.5 میلیارد دلار برای ادامه توسعه رپتور در نظر گرفته شده است.

کاملاً واضح است که این هواپیما می تواند در آینده نزدیک به بهتر شدن ادامه دهد و علاقه بین المللی به توسعه ناوگانی از آن بیش از حد تصور است. با این حال، این جنگنده آمریکایی هرگز صادر نشده و به نظر می رسد که هرگز صادر نخواهد شد.

  • پیشرفته ترین ناو هواپیمابر چین به میدان آمد/ این فوجیان است

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 دی 1402 بروزرسانی: 14 دی 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1601

به "آمریکا این جنگنده را به نزدیک ترین متحدانش هم نمی دهد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا این جنگنده را به نزدیک ترین متحدانش هم نمی دهد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید